Varje barn har rätt till …
Vilka är de viktigaste orden i Barnkonventionen i ert arbete just nu? Den frågan fick en rad av de organisationer som arbetar för barn i Sverige och i världen.

Namn: Bo Wallenberg
Bor i: Malmö
Ägnar mig åt: är generalsekreterare för Barnmissionen
■ ■ ■ Vi vill inte lyfta ut något specifikt ord. Hela Barnkonventionen är viktig för att täcka barnens viktiga rättigheter. Men det är inte bara viktigt att Barnkonventionen finns, utan också att det finns förutsättningar att genomföra den. Ett stort problem i sammanhanget är korruption. Om inte skattepengarna går till det som de ska gå till, hur ska då barnen kunna få den skola och hälsovård som de behöver och har rätt till? Hur ska barnen kunna få gratis skolundervisning om läraren är korrupt och tar betalt? Den senaste tiden har vi i Barnmissionen arbetat mycket med No Corruption Generation. Vi vill fostra den nya generationen till att säga nej till korruption. Korruption handlar inte om pengar utan om ett beteende som ärvs vidare från generation till generation. Vi vill ge barnen en grundläggande känsla för vad som är rätt och fel. Det är nödvändigt att komma tillrätta med korruptionen för att vi ska kunna bidra med ett långsiktigt biståndsarbete.

Namn: Ulrika Kallin
Bor i: Kärrsjö
Ägnar mig åt: är verksamhetschef på Hoppets Stjärna
■ ■ ■ Artikel 28: ”Varje barn har rätt till utbildning.” 50 års arbete har övertygat oss om att utbildning är det mest värdefulla vi kan erbjuda barnen, eftersom det ger dem viljan och förmågan att av egen kraft lyfta sina samhällen ur fattigdom och misär. Det är dessutom en gåva som ingen någonsin kan ta ifrån dem. Vägen till att förverkliga alla Barnkonventionens fyra grundläggande principer går via just utbildning.

Namn: Magnus Jägerskog
Bor i: Stockholm
Ägnar mig åt: är generalsekreterare på Bris, Barnens rätt i samhället
■ ■ ■ Barn och unga vänder sig till Bris varje dag med vittnesbörd om hur deras rättigheter kränks. Utifrån Barnkonventionen kämpar vi för förändring och för ett bättre samhälle för barn. Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga, och fyra av tio samtal till Bris handlar om det. Barn berättar om ångest, om att inte orka med skolan, om tuffa familjesituationer och uteblivet stöd. Det behövs många åtgärder inom flera politikområden, såväl främjande som förebyggande och akut. Vår självklara utgångpunkt är att barn har rätt att må bra och artikel 24 i Barnkonventionen, att samhället ska verka för varje barns rätt till bästa uppnåeliga hälsa. Bris kommer att se till att barns psykiska ohälsa blir en central valfråga.

Namn: Maria Lundberg
Bor i: Uppsala
Ägnar mig åt: är programchef på Svenska kyrkans internationella arbete
■ ■ ■ Rätten till överlevnad och utveckling (art. 6, art. 24), rätten till utbildning, att inte diskrimineras och ha en röst tillsammans med andra barn och unga. (art. 28, art. 2, art. 12–13), och rätten att växa upp i trygghet (art. 3, art. 19, art. 22, art. 32). Svenska kyrkans internationella arbete omfattar långsiktigt utvecklingssamarbete, humanitära insatser och påverkansarbete. Hållbarhet ur flera perspektiv är en viktig utgångspunkt. I detta ligger att bidra till att barnen ska få en bättre värld att växa upp i. I det humanitära arbetet finns rätten till överlevnad, utveckling, trygghet och utbildning som viktiga och grundläggande utgångspunkter. I en katastrofsituation är det centralt att bidra till att barnens psykosociala behov möts, bland annat genom att skolor startas så snart som möjligt för att skapa struktur i ett kaos och att utbildning inte avbryts. Det bidrar också till trygghet och skydd. Vi arbetar direkt med barn och unga som lever i urbana situationer där human trafficking, droger och brottslighet är vardag. De små barnens rätt till överlevnad är ett fokus i mentormammaprogrammen som finns i flera länder.

Namn: Maria Wåhlin
Bor i: Stockholm
Ägnar mig åt: är tematisk rådgivare för demokratisk kultur och fred på PMU
■ ■ ■ De allra viktigaste orden är ”Barn har rätt till…”. Barnkonventionen måste ses som en helhet. Vårt mål är att flickor och pojkar, på lika villkor, får växa upp i trygghet och säkerhet – och för detta krävs att alla artiklar uppfylls. På Filippinerna träffade jag en liten ettårig pojke från urfolksgruppen mangyanerna. De är diskriminerade och har inte rätt till vare sig utbildning, medborgarskap eller sitt eget språk. För att den pojken ska kunna få sina rättigheter tillgodosedda behöver han få mat, utbildning, medborgarskap och ett erkännande av sin kultur. Det jobbar PMU med genom vår partner på plats.

Namn: Sara Hugosson
Bor i: Stockholm
Ägnar mig åt: är kampanjansvarig på Diakonia
■ ■ ■ Just nu jobbar vi för att lyfta in barns frågor om världen, samhället, rättvisor och orättvisor i valrörelsen genom Barnens tankesmedja, en politiskt obunden arena där barn genom workshops med pyssel, lekar och övningar kan prata och fundera om mänskliga rättigheter och ställa frågor till svenska politiker inför valet, som en påminnelse till dem att sätta mänskliga rättigheter först i politiken. Alla vuxna kan vara med och fånga upp barns kloka frågor om samhället och världen och förmedla dem till politikerna under valåret. Jag är så nyfiken på alla barns frågor, och såklart väldigt nyfiken på vad politikerna kommer att svara!
■ ■ ■