Scroll to top

”Fordon är en enorm bristvara i Ukraina”

Blågula bilar på väg till Ukraina. Bild: Blågula bilarna

Det började med krögaren Take Aanstoot i Linköping som hade en gammal lastbil stående när kriget bröt ut. Han bad vänner och bekanta på Facebook om hjälp med gratis eller billig reparation av den och om utrustning att fylla den med. Hans nätverk lyckades hitta lösningar på alla utmaningar, och lastbilen fylldes snabbt med donerad och nyinköpt utrustning.

– När jag överlämnade den trodde jag att min hjälpinsats var klar, säger han. Jag trodde inte att det skulle bli så här stort.

Men fordon är en enorm bristvara i Ukraina, och det är ofta bristen på just lastbilar som är flaskhalsen i distribution av ammunition och utrustning till soldater och av mat, mediciner och förnödenheter till civilbefolkningen i de drabbade områdena. Det behövs också fyrhjulsdrivna pickup-bilar eftersom de bland annat används för att hämta sårade soldater på slagfältet.

Så när Take kom tillbaka från Ukraina köpte han in ytterligare tre lastbilar. Samtidigt var det många som ville stödja arbetet, och kontaktnätet utökades snabbt med en rad olika kompetenser. Blågula bilen har blivit en mindre folkrörelse och en organisation – nu är det långt över 50 volontärer hjälper till med att samla in medel och material, med administration och ekonomi, med hämtning av last inom Sverige och med leveranser av fordon och material direkt till Ukraina i stort sett varje vecka.

I januari (när detta skrivs, red:s anm) levereras mer än 20 fordon, och allt är finansierat med gåvor från privatpersoner och företag. Take har själv varit i Ukraina tio gånger och kör snart igen.

Klas Andersson, Blågula bilarna

print