Scroll to top

England: Generationsmöte

Elever från en flickskola och pensionerade kvinnor som bor i samma stadsdel har skrivit manus till föreställningen Speak As You Find tillsammans och framför den. Foto: Helen Jermyn/Magic Me

– Vi hade tänkt att det skulle bli en föreställning om islamofobi, men när de började prata med varandra visade det sig att de hade något helt annat på hjärtat, säger Sue Mayo.

Så kan det bli när man arbetar med samhällsteater.

En rad bord står på scenen. Vid varje bord sitter en kvinna med en telefon.

– Ja, vi har en jättefin del av London till salu, säger de. Tower Hamlets heter den. Tower of London ligger här, till exempel. Och många människor. Det finns massor av billig arbetskraft. Vi säljer nu!

Det är föreställningen Speak As You Find (Säg vad du tycker) som spelas. Skådespelerskorna på scenen är tonåringar från en skola där många flickor från muslimska familjer går – slöjan är en del av deras skoluniform – och äldre kvinnor från samma stadsdel.

De har skrivit sin föreställning själva tillsammans med Sue Mayo, som i många år har arbetat med community theatre, ett begrepp som på svenska kanske skulle bli samhällsteater.

När de fick chansen att säga vad de tyckte bestämde de sig tillsammans för att berätta om sin del av London, Tower Halmets, en av stadens 32 namngivna delar, boroughs. Flera av de äldre kvinnorna har bott där under hela sina vuxna liv, men starka ekonomiska krafter håller på att knuffa ut alla som inte är höginkomsttagare.

– De äldre kvinnorna berättar att det inte finns en chans för deras barn att stanna i närheten, berättar Sue Mayo. En man som vi intervjuade berättade att pensionärshemmet som han hade fått plats på låg på så värdefull mark att stiftelsen som ägde det kände sig tvingad att sälja. ”Jag är rädd för att bli avsläppt i vägrenen med en väska”, sa han, och det var en verklig rädsla.

Sue Mayo. Foto: Anna Braw

”Första gången jag är med”

Under tio år i början av sitt yrkesliv spelade Sue Mayo traditionell teater och trivdes med det. Men så var hon med i en barnteateruppsättning som gjordes med en annorlunda arbetsmetod, i samarbete med barn, och en ny teatervärld öppnade sig: en där människor som annars inte fick göra sina röster hörda bidrog i det konstnärliga arbetet och där ingen från början kunde veta exakt vad resultatet skulle bli.

Den här lördagen i maj kommer Sue från ett möte med två teatergrupper som har inlett ett samarbete för att nå fler: den ena riktar sig till Londonbor med afrikanskt och västindiskt ursprung, och den andra riktar sig till Londonbor med fysiska och psykiska funktionshinder.

– De ville att jag skulle komma och utvärdera projektet såhär långt, så jag har suttit med och lyssnat på samtalen i skådespelargruppen. Efteråt intervjuade jag några av skådespelarna. Det var fascinerande – flera av dem sa att det här var första gången de har känt att de får vara med någonstans. Då är det extra svårt att arbeta i projektform, för nu när de har kommit igång är det snart dags för föreställning, och sedan ska projektet avslutas …

Ett inslag i föreställningen Speak As You Find är att publiken skriver tal med hjälp av magnetord på en metallvägg. Foto: Helen Jermyn/Magic Me

Hålla tal

En av många organisationer som arbetar med integration i Storbritannien är Magic Me, som använder bland annat teaterföreställningar och utställningar som metod för att få unga och äldre kvinnor att mötas och lära känna varandra. Det var Magic Me som tog initiativet till Speak As You Find, 2015 års föreställning, och finansieringen kom från Arts Council England, en rad fonder och den skola som flickorna i projektet går på.

– De äldre kvinnorna letar vi upp genom att ha workshops i olika lokala sammanhang, berättar Sue Mayo. En del av dem har varit med i flera föreställningar.

Under de första arbetspassen kan en del av deltagarna vara lite tveksamma, men den här gången kom engagemanget snabbt. Det tema som Magic Me hade valt var säkert viktigt, men förändringarna i Tower Hamlets var det som de verkligen ville berätta om.

– En flicka hade svårt att hitta sin plats, men hon och en ung manlig praktikant arbetade fram ett tal som hon ville hålla för alla. De var klädda som renhållningsarbetare, och han gick runt henne och sopade och sufflerade henne. Sedan fick publiken komma och skriva sina egna tal på väggen bakom henne. Så hennes insats blev en viktig del av föreställningen!

Nå ut till fler

På masterutbildningen Applied Theatre som Sue Mayo leder på Goldsmiths College i London har hon mött något som hon inte var förberedd på:

– De här föreställningarna har jag ju arbetat med länge, och det är ofta äldre och unga kvinnor som är vår målgrupp. Det är så viktigt att de får mötas och att de hittar sin röst och upptäcker att andra lyssnar på dem. Men i år har flera av mina studenter ifrågasatt hela den idén. ”Gender är en social konstruktion”, säger de. ”Hur kan du arbeta på det viset?”

Den frågan har inte fått något svar än, och Sue Mayo och Magic Me planerar för fler projekt.

– Ibland gör vi en teaterföreställning, ibland en föreställning där vi läser högt, ibland en utställning som vi visar. Ett problem som vi har är att publiken ibland blir bara anhöriga och redan övertygade. Men när vi spelar på något stadsdelscenter eller bibliotek är det ofta någon som bara råkar vara på väg förbi och kommer in. Nu senast fick vi möjlighet att spela på South Bank Centre, och det gör förstås att vi når ut till många fler. Det som de här kvinnorna vill förmedla borde ju få höras i större sammanhang.

___

Sue Mayo

Yrke: skådespelare, pedagog och teaterproducent, leder MA-programmet i Applied Theatre vid Goldsmiths College (University of London)

Bor: i London

Familj: make och tonårig son

Bakgrund: missionärsdotter (föräldrarna arbetade i Östafrika), teaterstudier vid University of Birmingham och ytterligare studier i teater och dans efter det, har arbetat bland annat som konstnärlig ledare för Young National Trust Theatre

Läs och se mer

Sue Mayo har varit redaktör för fyra antologier med lyrik och prosa och skrivit libretti till flera operor. Projektet Speak As You Find dokumenterades av i uppsatsen Rooms With A View – Disrupting and Developing Narratives of Community through Intergenerational Arts Practice som skrevs av Caoimhe McAvinchey vid Queen Mary University of London.

På Youtube finns Sue Mayos TEDx-föredrag ”Stories without numbers”.

Sue Mayos dokumentärfilm där brittiska ungdomar berättar om sitt möte med kommuniteten i Taizé finns på kommunitetens engelskspråkiga webbplats.

Magic Me

Magic Me är en brittisk kulturorganisation som arbetar med generationsmöten genom konstutövning, bland annat i form av teater, fotografi, musik, dans, skrivande och trycktekniker, för att skapa ett tryggare samhälle. De yngsta av de unga deltagarna är åtta år, och de yngsta av de äldre är 60 år. Grupperna möts på skolor, pensionärscenter, museer, bibliotek och ålderdomshem och hos olika kulturorganisationer.

print